Titre : | اثر الابتكار التسويقي على قيمة المؤسسة الخدمية : دراسة ميدانية بمؤسسة اتصلات الجزائر للهاتف النقال موبيليس |
Auteurs : | لطفي بوغرة, Auteur ; خنشور جمال, Directeur de thèse |
Support: | Thése doctorat |
Editeur : | Biskra [Algerie] : Université Mohamed Khider, 2021 |
Langues: | Arabe |
Mots-clés: | الخدمات؛ الإبتكار التسويقي؛ قيمة المؤسسة؛ مؤسسة إتصالات الجزائر للهاتف النقال موبيليس Services ; Innovation marketing ; Enterprise value ; Algeria telicom mobilis |
Résumé : |
هدفت هذه الدراسة إلى معرفة مدى اهتمام مؤسسة اتصالات الجزائر للهاتف النقال موبيليس بالابتكار التسويقي، ومدى تأثيره على قيمة المؤسسة من وجهة نظر إطارات المديرية العامة للمؤسسة. تطرقنا في الجانب النظري إلى مختلف المفاهيم المتعلقة بالابتكار التسويقي وقيمة المؤسسة، محاولين إبراز العلاقة بين الابتكار التسويقي وقيمة المؤسسة. أما الجانب التطبيقي فاخترنا مؤسسة اتصالات الجزائر للهاتف النقال موبيليس باعتبارها أحد أهم المؤسسات الخدمية الناشطة في قطاع اتصالات الهاتف النقال، هذا الأخير يشهد منافسة كبيرة بين المتعاملين الثلاثة موبيليس، جازي واوريدو. واعتمدنا على المنهج الاستدلالي في بحثنا وعلى منهج دراسة حالة في الجانب التطبيقي بالاستعانة باستبيان تم توزيعه على عينة مكونة من 45 إطارا من إطارات المديرية العامة مؤسسة موبيليس. وقد أظهرت الدراسة أن مؤسسة موبيليس تولي أهمية لتطبيق الابتكار في عناصر المزيج التسويقي. كما أظهرت نتائج الدراسة وجود أثر إيجابي للتسويق الابتكاري على قيمة المؤسسة يعزى إلى عناصر السعر، الترويج والعمليات. وفي الأخير قدمنا مجموعة من الاقتراحات للقائمين على المؤسسة تصب في تفعيل نشاط الابتكار التسويقي خاصة This study aimed to find out the extent of the higher management interest of Algeria Telecom Mobilis Corporation about the innovative marketing and the extent of its impact on the value of the organization from the viewpoint of the General Directorate of the Corporation's frameworks. In this study, we have touched the theoretical side of the various concepts that are related to the innovative marketing and enterprise value, trying to highlight the relationship between innovative marketing and enterprise value. For the practical side, we have chosen Algeria Telecom Mobilis, which is considered as the one of the more active service organizations in the mobile telecommunications sector, however this latter is witnessing a great competition between the three dealers, Mobilis, Djezzy and Ooredoo. We relied on the inductive approach in our research and on a case study approach in the practical aspect, based on a questionnaire distributed on a sample of 45 frames of the General Direction of Algeria Telecom Mobilis. The study has showen that Mobilis attaches importance to implementing innovation in the marketing mix elements. The results of the study has also showed that there is a positive impact of innovative marketing on the value of the organization attributable to the element of price, promotion and operations. In the end, we presented a set of suggestions to those in charge of the organization aimed at activating the innovative marketing activity in particular. |
Exemplaires
Cote | Support | Localisation | Disponibilité |
---|---|---|---|
aucun exemplaire |
Consulter en ligne (1)
![]() consulter sur e-print URL |