Titre : | تعليمية اللغة العربية وعوائقها في المرحلة الابتدائية دراسة في مناهج التعليم اللبتدائي بالجزائر |
Auteurs : | فتحي بن غزالة, Auteur ; عمار ربيح, Directeur de thèse |
Support: | Thése doctorat |
Editeur : | Biskra [Algerie] : Université Mohamed Khider, 2021 |
Langues: | Arabe |
Mots-clés: | تعلیمیة اللغة العربیة، التعلیم الابتدائي، مناهج الجیل الثاني، عوائق تعلیمیة اللغة، العوائق التربویة والتعلیمیة، العوائق الاجتماعیة والثقافیة Arabic language teaching, primary education, second generation curricula, obstacles of language teaching, educational and teaching obstacles, social and cultural obstacles |
Résumé : |
تهدف الأطروحة الموسومة بـ"تعلیمیة اللغة العربیة وعوائقها في المرحلة الابتدائیة، دراسة في مناهج التعلیم الابتدائي بالجزائر" إلى بحث مسألة تدریس اللغة العربیة في المدرسة الابتدائیة وعوائق تطبیق مناهجها "مناهج الجیل الثاني" حسب آراء المعلمین والمعلمات. و قد خلص البحث بعد تحلیل النتائج وتقویم المناهج إلى جملة من العوائق التربویة والتعلیمیة التي تعود أسبابها إلى تكوین الأساتذة، وإ عداد المناهج والوسائل وبخاصة في الكتاب المدرسي في المیدان الشفهي ومیدان فهم المقروء، والمیدان الكتابي وتعلیمیة الظاهرة اللغویة في النحو والصرف والإملاء. وعوائق اجتماعیة وثقافیة تعود أسبابها أساسا إلى ضعف سیاسة التعریب في جمیع الأوساط الاجتماعیة والثقافیة والأثر السلبي للتعدد اللغوي (اللهجات واللغة الفرنسیة) في تعلم اللغة العربیة الفصیحة، وقلة اهتمام الأسر والمحیط الاجتماعي بالتعلیم عامة وبتعلیم اللغة العربیة خاصة.
This thesis, entitled "Teaching Arabic Language and its Obstacles in the Primary Stage, A Study in the Curricula of Primary Teaching in Algeria" aims to examine the issue of teaching Arabic language in the elementary school and the obstacles of its curricula application, "Second Generation Curricula", according to teachers’ views. After analyzing the results and evaluating the curricula, the research has concluded a number of educational and teaching obstacles that are due to the teachers’ training, curricula and means, especially in speaking, reading, writing and grammar of the textbook. Social and cultural obstacles are mainly due to the weak policy of Arabization in all social and cultural contexts, the negative impact of multilingualism (dialects and French language) on learning fluent Arabic, and the lack of interest of families and social environment in education in general and in teaching Arabic language in particular. |
Exemplaires
Cote | Support | Localisation | Disponibilité |
---|---|---|---|
aucun exemplaire |
Consulter en ligne (1)
![]() consulter sur E-print URL |