|
تعد برامج التربية البدنية ذات أهمية كبيرة والتي تسعى إلى جعل كل تلميذ يتحكم في قاعدة من الكفاءات المختلفة بالاختلاف المستويات التعليمية و المصاغة بصفة علمية في منهاج المادة والتي تحتوي على الكفاءات الختامية المستهدفة في المادة مع نهاية كل سنة دراسية و تكون الأنشطة الرياضية المبرمجة و فق أسس علمية منظمة و مستمرة لتحقيق الأهداف المسطرة التي تستند إلى مجموعة من الإجراءات وفق للأولويات المختارة بهدف تحقيق أقصى استثمار ممكن للوسائل و الإمكانيات المتوفرة في المؤسسات التربوية من مرافق رياضية و عتاد رياضي ومما لا شك فيه أن هدف برنامج التربية البدنية والرياضية هو إحداث تغيير في التلميذ من جميع الجوانب ، فحسب المقررات الدراسية للسنة الرابعة متوسط فان النشاطات التي يقوم بها التلميذ هي النشاطات الفردية(الجري السريع، الوثب الطويل،رمي الجلة،والجري نصف الطويل ) والنشاطات الجماعية (كرة الطائرة،كرةاليد،كرة السلة) حيث يقوم الأستاذ التربية البدنية و الرياضية بإعداد و تخطيط البرنامج الدراسي وفق أسس وشروط محددة، فلمعرفة مدى تحقيق البرنامج الدراسي لأهدافه فمن المهم تقدير مستويات التلاميذ (فمن خلال منهاج تربية البدنية والرياضية للتعليم المتوسط الصادر عن مديرية التربية و التعليم المتوسط بوزارة التربية الوطنية في جوان 2009 فانه عند تنقيط التلاميذ فان أستاذ التربية البدنية و الرياضية مطالب بالتأكد من تحقيق الأهداف الشيء الذي يتطلب اختبارات مقننة لمعرفة ذلك .ويمكن من خلاله تحديد حالة تطور التلميذ و مدى تحقيق البرنامج الدراسي لأهدافه و يسعى برنامج الدراسي لتلاميذ لسنة الرابعة متوسط إلى تحقيق نتائج جيدة في اختبار شهادة التعليم المتوسط وبالتالي ففي ضوء النتائج التي يحققها التلاميذ في اختبار المادة المقررة في شهادة التعليم المتوسط يمكننا معرفة تأثير البرنامج الدراسي المقرر .
This study aimed to know the impact of the physical and sport education program which is scheduled for the fourth year middle school classes on the results of the material test in the B.E.M exam ,for both males and females, to achieve this study; a descriptive approach was adopted to achieve its objectives. A sample of fourth year middle school learner was selected in Biskra municipalityin a manner intended to provide a set of conditions(The teachers of the domain that are efficient and have averages in all the necessary facilities, which are available to conduct tests after excluding individuals who do not meet the research criteria , from the learners who practice in sports clubs, as well as learners who are eligible for the fourth year middle school since they have already studied the same program) The test was carried out in the B.E.M, which consists of two parts :(The first part of the self-resources that was consisted of speed running 60 m and that was combined of compulsory activity and voluntary activity; the long jump and push the shot ,The second part is specific to the integrated situations). In addition, the pre-test was performed, then after the application of the scheduled course by teachers, we conducted the post-test after the end of the scheduled course for the fourth year middle school learner. The sample reached 164 learners, consisting of 90 female learners and 74 male learners distributed to two institutions (Mohammad Eltaher Kadouri and El Ikhwa guarouf), The variance test was used for one sample, and the results of this study were as follows: - There is an impact of the program of physical education and sports that is scheduled for the the fourth yearmiddle school learner on the results of fast running 60 m at the male learners (14-17 years). - There is no effect of the program of physical education and sports which is scheduled for the the fourth yearmiddle school student son the results of fast running 60 m at the female learners (14-17 years). - There is an impact of the program of physical education and sports which is scheduled for the fourth year middle school learner on the results of the activity of the long jump option for male learners (14-17 years). - There is an effect of the physical and sport education program for the fourth yearmiddle school learner on the results of the long jump selective activity of female learners (14-17 years). - There is an impact of the program of physical education and sports which is scheduled for the fourth year middle school learner on the results of the optional activity Push the shot in the male learners (14-17 years). - There is an impact of the program of physical education and sports that is scheduled for the fourth yearmiddle school student son the results of the optional activity Push the shot in the female learners (14-17 years). - There is no impact of the program of physical education and sports which is scheduled for the fourth yearmiddle school learner on the results of the situation of the integration of male learners (14-17 years). - There is no effect of the program of physical education and sport which is scheduled for the the fourth yearmiddle school learner on the results of the situation of the integration of female learners (14-17 years).
|