Résumé :
|
يتناول هذا البحث فكرة "الحجاج" في الخطاب، حيث رصد حركته، وإرهاصات البحث فيه ومصطلحاته في الآداب الغربية مع "أرسطو"، و"الحركة السفسطائية"، والآداب العربية عند "الجاحظ" و"السكاكي"، و"ابن وهب" ، ثم أخذ البحث في بيان اللسانيات التي ترعى الحجاج، ومختلف النظريات ألا وهي التداولية ونظرية الأفعال الكلامية، ونظرية التواصل ونظرية التلفظ. ويكشف البحث عن أثر الحجاج الإقناع والاستمالة، ودوره في إثارة الملكات الذهنية للمرسل وتأثيره في المتلقي من الجانب النفسي والعلمي، الأمر الذي يجعل الخطاب الحجاجي يتجاوز بالرسالة الأدبية وظيفته الإمتاعية الفنية إلى الوظيفة الإقناعية، مع بيان لأنواع ا لحجاج وبواعثه وأنواع الحجج. كما بين البحث حد المصطلح في النص والخطاب، ليجيب عن سؤا ل : أخطا ب حجاجي أم نص حجاجي وأسئلة أخرى ممثلة في: لماذا نتكلم ولمن نتكلم؟ لماذا نحاجج ولمن نحاجج؟ واتخذ البحث مختارات من أدب "العلامة عبد الحميد بن باديس" فضاء تطبيقيا ليثبت أن الحجاج طبيعة في كل خطاب وهذا في: - تفسير القرآن من خلال كتاب "مجالس التذكير من كلام الحكيم الخبي ر " ،ومنه بيان الحجاج في الخطاب التفسيري. - والخطبة من خلال "بيان حالة الجمعية الأدبي ة " ،ومنه الحجاج في الخطاب الاجتماعي السياسي. - والمقالة من خلال "رسالة جواب سؤا ل عن سوء مقا ل " ،ومنه الحجاج في الخطاب الحواري الديني. بهذا يكشف البحث عن الحجاج في النثر من خلال فن التفسير ،الخطبة ،المقال، وما انبثق من هذه الفنون من أنواع للخطاب، مع بيان لوسائل وتقنيات الحجاج النحوية واللسانية. - والشعر من خلال قصيدة "شعب الجزائر مسل م " ،ومنه بيان الحجاج في الخطاب الشعري، لنقض دعوى "لا وجود للحجاج في الشع ر "، مع بيان الوسائل البلاغية للحجاج من المجاز والبديع. وانتهى البحث إلى نتيجة عامة تثبت أن الحجاج ركن من الأركان التي بنيت عليها البلاغة العربية والخطاب العربي، وأن الحجاج ليس مقتبسا من ب لا غة اليونانيين، إذ هو فن عربي يكشف بوضوح عن ثراء التراث العربي البلاغي و اللساني. 338 This research deal with the idea of the persuasion in the speech, where it monitored its movements and features while researching in it, and its terms in the western literature with Aresto and the sophistry movement, also with Eldjhahedh, Elsakani and Ben Wahab in the Arabic rhetoric. Then the research took in the statement of the linguistic that sponsors the persuasion and the deferent theories that are the deliberative and the acts of words theory, the communication theory and the pronunciation theory. The research discover the effect of the persuasion on the grooming and its role in stimulating the mental abilities of the sender and its effect on the receiver from the psychological and the scientific part that take the persuade speech overtaking with the literary letter its entertainment art function to the persuade one. With the statement of the persuasion, qualities and its resources and the persuasions qualities .the research also indicate the min term in the text and the speech to answer the question: is it a persuade speech? Or a persuade text? And other questions which are: Why we talk? And for whom we talk? Why we persuade? And for whom we persuade? The research took selections from the scientist abdelhamid Ben badis letter an applied space to prove that the persuasion is natural in every speech and this in the quoran explanation from the book of remembration councils from the wise expert speech. The statement of the persuasion in the interpretative discourse is the speech from the selections of the status of the general literary. And the persuasion in the social politic speech And the article from” answer of a question about ill-article” and the persuasion in the religious dialogue speech and from this the research discover the persuasion in the prose from the explanation art, speech and the article. And, what emerged from these arts the speech qualities with the statement of the means and techniques of the grammatical lingual persuasion, and the poetry “Muslim people of Algeria” poem and the statement of the persuasion in the poetic discourse to decrease the argument that said” the persuasion does not exist in the poetry” with the statement of the rhetoric means of the persuasion from the metaphor and The perfect meaning (albadee) and the research is ended to a general result proved that the persuasion is a pillar from the pillars that the Arabic rhetoric was built on .and because the persuasion is not borrowed from the Greek rhetoric and it’s an Arabic art reveals clearly the richness of the Arab heritage rhetorical. 33
|