Titre : | الفشل الدّراسي وعلاقته بمكونات المناهج الدّراسية من وجهة نظر أساتذة ومفتشي التعليم المتوسط |
Auteurs : | رحمون محمد, Auteur |
Type de document : | texte imprimé |
Editeur : | بسكرة : جامعة محمد خيضر |
ISBN/ISSN/EAN : | س940 |
Note générale : | س940 |
Langues: | Français |
Résumé : |
RESUME :
جاءت هذه الدراسة لتعالج موضوع الفشل الدراسي وعلاقته بمكونات المناهج الدراسية من وجهة نظر أساتذة ومفتشي التعليم المتوسط، وقد هدفت الدراسة إلى تحليل العوامل ذات العلاقة بمكونات المناهج الدراسية التي يعتقد أساتذة ومفتشو التعليم المتوسط أنها تسهم في حدوث الفشل الدراسي. - فهم وتقييم وجهات نظر الأساتذة والمفتشين بشأن جودة المواد التعليمية وكفاءتها في تحفيز المتعلمين للتعلم. - استكشاف الطرق التي يُعتقد أنها يمكن أن تساهم في تحسين مكونات المناهج الدراسية للحد من الفشل الدراسي، وذلك وفقًا لآراء الأساتذة والمفتشين. - تحليل الاختلافات في وجهات النظر بين الأساتذة والمفتشين بشأن عوامل المناهج الدراسية التي يعتقدون أنها تؤثر بشكل كبير في أداء التلاميذ. - توجيه التوصيات العملية لتحسين مكونات المناهج الدراسية بناءً على نتائج الدراسة وتوصيات الأساتذة والمفتشين، بهدف تعزيز الجودة التعليمية والحد من معدلات الفشل الدراسي في التعليم المتوسط. ولتحقيق هذه الأهداف وتحديد وجهات النظر حسب العنوان تم الاعتماد على عينة دراسية مكونة من 138 أستاذا في التعليم المتوسط وتسعة مفتشين للمواد التعليمية استنادا إلى أداتين لجمع البيانات تمثلتا في الاستبيان والمقابلة، واستخدم الباحث المنهج الوصفي التحليلي لمناسبته لطبيعة الدراسة وقد توصلت الدراسة بعد الاعتماد على ما ورد في أدبيات الدراسة وما تمّ تحليله في الجانب الميداني منها إلى أنّه لا يمكن بأيّ حال من الأحوال الجزم بأن مكونات المناهج الدّراسية في المنظومة التربويّة الجزائرية في شكلها الحالي تخلق ظاهرة الفشل الدراسي بشكل مباشر، غير أنه من الواضح إسهامها غير المباشر في هذه الظاهرة إذا ما اجتمعت مع عوامل أخرى لها علاقة بالأسرة أو بالجانب الاقتصادي أو الخلفية الثقافية للمتعلّم أو بالجانب النفسي له، فكل هذه العوامل لها تأثيرات متفاوتة على زيادة عدد التلاميذ المتسربين من الدراسة أو الواقعين تحت مسمى التعثّر الدراسي المزمن الذي خلق مشاكل الاكتظاظ وضعف التحصيل الدراسي وبالتالي التأثير على مكانة المدرسة ككل في المجتمع بوصفها مؤسسة للتنشئة الاجتماعية تضطلع بدور التربية والتعليم والتنشئة والتأهيل. ABSTRACT : This study aims to address the issue of academic failure and its relationship with curriculum components from the perspective of middle school teachers and educational inspectors. The study aimed to analyze the factors related to curriculum components that middle school teachers and educational inspectors believe contribute to academic failure. - Understanding and evaluating the perspectives of teachers and inspectors regarding the quality and effectiveness of educational materials in motivating learners to learn. - Exploring ways believed to contribute to improving curriculum components to reduce academic failure, according to the opinions of teachers and inspectors. - Analyzing differences in perspectives between teachers and inspectors regarding curriculum factors they believe significantly impact student performance. - Providing practical recommendations for improving curriculum components based on the study's findings and the recommendations of teachers and inspectors, with the aim of enhancing educational quality and reducing academic failure rates in middle school education. To achieve these objectives and determine perspectives according to the title, a study sample consisting of 138 middle school teachers and nine educational inspectors was relied upon, using two data collection tools represented by the questionnaire and the interview. The researcher used the descriptive-analytical approach suited to the nature of the study. The study concluded, after relying on the literature review and analyzing the field aspect, that it cannot be conclusively stated that curriculum components in the Algerian educational system, in their current form, directly create the phenomenon of academic failure. However, their indirect contribution to this phenomenon is evident when combined with other factors related to the family, economic aspects, cultural background of the learner, or psychological aspect. All these factors have varying effects on increasing the number of dropouts or students classified as chronically academically struggling, leading to problems of overcrowding and academic achievement weakness, thus impacting the school's status in society as an institution for social upbringing, education, and qualification. |
Disponibilité (1)
Exemplaire | Cote | Support | Localisation | Spécialité | Statut | Emplacement |
---|---|---|---|---|---|---|
M9401393 | س940 | Théses de doctorat | bibliotheque s.h.s | Sociologie | Empruntable |